מחלות-חניכיים

חניכיים ומחלות לב

בשנים האחרונות מתבססות ההוכחות לכך שקיים קשר בין הופעת מחלות לב כמו חסימת העורקים הכליליים – אנגינה פקטורים (ischemic heart disease) , ואף למוות מהתקף לב ,  במתרפאים/ות להם מחלות חניכיים  .

גורמי הסיכון הקלאסיים למחלות לב הם: יתר לחץ דם,עודף כולסטרול בדם ועישון, ואילו מהווים רק חצי עד שני שלישים מהסיבות להופעת מחלות לב קשות (למשל; התקף לב ). לחלק מהגורמים הנוספים, אין עדיין הסבר.
מחקרים חדשים ,הראו כי יש אפשרות לקשר בין זיהומים בחלל הפה בכלל ומחלות חניכיים בפרט,לבין חסימות כלי דם,כמו גם בלב.

במחקר ארוך טווח (6 שנים !) בו עקבו אחר כ 44000 מטופלים, 670 מהם לקו בליבם. נמצא כי למטופלים עם מחלת חניכיים מתקדמת היה סיכוי גבוה עד פי 2 ללקות מהתקף לב שיגרום למוות מאשר למתרפאים להם לא הייתה מחלת חניכיים.
בהתבסס על מחקר זה ומחקרים נוספים, נקבע כי יש לראות במחלת החניכיים כגורם סיכון להופעת מחלות לב באותו משקל כמו גורמים קלאסיים אחרים (יתר לחץ דם,עישון,עודף כולסטרול בדם).
גברים להם יש מחלות חניכים מתקדמות ,מועמדים ללקות בליבם יותר מאשר כאלו שאינם סובלים מהמחלה.
אנשים צעירים,מתחת לגיל 50 עלולים לסבול יותר מאשר מבוגרים מהם.
ברוב המחקרים השתתפו מעט נשים ולכן לא ניתן היה להסיק נתונים מדויקים על רמת הסיכון שלהן ללקות במחלות לב.

קיימות מספר תיאוריות המנסות להסביר את התופעה של שכיחות התקפי לב בקרב אוכלוסיות מתרפאים הסובלים ממחלות חניכים מתקדמות.
זיהומים שונים (חיידקים ווירוסים) המשוטטים בדם גורמים להתעבות דפנות כלי הדם באזורים חשובים (לב,מח).שינוי הצורה של כלי הדם מייצרת ריכוזים גדולים של חומרים המביאים לפעילות יתר בקרישת הדם באזור ובכך יכולה להיווצר חסימה בכלי הדם וירידה באספקת הדם לאיבר היעד (למשל; לב)
מספר חיידקים ( ;S.Sanguis  P.gingivalis ) "הואשמו" בעידוד הצטברות של טסיות דם לרקמת החיבור העוטפת את כלי הדם. הדגימו תדירות גדולה יותר של מחלות לב בחיות ,כאשר החיידקים האלו נמצאים ברמה גבוהה בדמן.